Folije za stakla–kraća i povoljnija procedura zatamnjivanja

Najave da za manje prepravke vozila više nećemo morati plaćati za pismenu saglasnost (predstavnika) proizvođača, kao ni tehnički pregled, mogli smo čuti od marta meseca 2023. godine, još od kada su predlozi Agencije za bezbednost saobraća predati na razmatranje i dospeli u javnost.

Ubrzo nakon izmena Zakona o bezbednosti saobraćaja početkom septembra 2023 godine, propisani su zvanično i novi uslovi u proceduri ispitivanja kroz izmenu Pravilnika o ispitivanju vozila. 29.9.2023. godine u Službenom glasniku Republike Srbije objavljen je Pravilnik o dopuni Pravilnika o ispitivanju vozila, kojim se ne zahteva potvrđivanje tehničke ispravnosti vozila od strane pravnih lica ovlašćenih za poslove tehničkog pregleda vozila u pojedinim slučajevima.

U praksi ovo znači da od sada ne morate podvrgavati vozilo tehničkom pregledu niti tražiti potvrdu (predstavnika) proizvođača u slučaju da ugrađujete folije i vršite ispitivanje naknadno presvučenih stakala vozila.

Podsetimo, do nedavno su ove procedure, pored gubitka vremena, iziskivale i značajne troškove – na potvrdu i obavezan tehnički pregled je najčešće odlazilo od 7000 do 18000 dinara, u zavisnosti od proizvođača i cena na tehničkom pregledu.

Atestiranje zatamnjenih stakala

Atest ili ispitivanje se vrši samo jednom, nema kontrolnih pregleda kao u slučaju ugradnje uređaja i opreme za pogon na tečni naftni gas ili metan. Pored troškova same ugradnje, potrebno Vam je oko 8500 dinara za ispitivanje i uverenje. Ukoliko se opredelite za više prepravki istovremeno, npr. za ugradnju kuke i folija, troškovi će vam biti niži za drugo ispitivanje (8500 + 4500 din.)

Procedura od sada ima dve olakšice: ne morate 1) pribavljati potvrde (predstavnika) proizvođača kao ranije, niti 2) vršiti tehnički pregled odmah nakon prepravke.

Registracija vozila sa zatamnjenim staklima

Vozila sa zatamnjenim staklima se registruju kao i svaka druga, samo uz dodatni dokument – uverenje o ispitivanju, kojeg dobijate nakon ispitivanja. Za vozila sa fabričkim zatamnjenjem stakala nije potreban atest.

Ako ste nekad razmišljali o ugradnji folija pa odustali zbog skupoće i komplikovane procedure, sada je pravi trenutak da ponovo razmislite i obračunate ukupne troškove i realne potrebe.

Najčešći razlozi za zatamnjenje stakala

Neki od najčešćih razloga za zatamnjivanje stakala su zaštita od toplote u „tropskim“ danima, zaštita od UVA/UVB zračenja i ušteda goriva usled manjeg rada klima uređaja. Dodatni benefiti su povećana bezbednost u slučaju lomljenja stakala, bolja privatnost i lepši izgled automobila.

Dozvoljeni procenti zatamnjenja stakala

U našoj državi, zakonom je dozvoljeno zatamnjenje u sledećim procentima:

vetrobransko staklo (šoferka) 0%

prednja bočna stakla do 30%

zadnje vetrobransko i zadnja stakla bez ograničenja

Vrste folija za zatamnjivanje stakala

Što se kvaliteta i vrsti folija tiče, one se obično dele na najpovoljnije „plastične“ ili folije na poliester osnovi, folije na metalnoj osnovi („metalne“) i one najkvalitetnije, nano-keramičke osnove.

Da folije smanjuju temperaturu vazduha i površina u vozilu znalo se i ranije, ali koliko je to drastično u praksi prikazala je ekipa SATa u prošlogodišnjem testu na NAVAKu. Nakon samo sat vremena na suncu, auto je imalo 10% razlike u temperaturi vazduha u odnosu na isto vozilo sa zatamnjenim staklima. Po temperaturi površine (sedišta) razlika je bila mnogo veća: bez folija čak 86,10 stepeni na sedištu, sa plastičnim folijama 71, metalnim 62,8, jednoslojnom nano keramikom 51,9, a sa najskupljom višeslojnom UV nano keramičkom folijom 47,3. (U testu je spoljna temperatura vazduha u hladu bila 32,1 stepen, na suncu preko 42. Emisiju možete pronaći na Jutjubu, ukoliko želite da ispratite ceo test.)

Cene folija i ugradnje značajno variraju po obliku karoserije automobila (da li je u pitanju kupe, limuzina, karavan/SUV, kombi) i po vrsti folija. Ukoliko razmišljate o ugradnji, najbolje je da za Vaše vozilo saznate konkretan iznos kod ponuđača ovih proizvoda i usluga. Neki od njih nude mogućnost atestiranja na istom mestu, tako da proceduru završavate i znatno brže, bez odvoženja vozila na drugo mesto gde rade ispitivanje.

Izvor: super registracija

Nema komentara

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *