Kako da pripremite automobil za put i olakšate sebi putovanje

Jednu stvar NIKAKO NE RADITE veče pred put, evo detaljnih saveta

Na bar dve sedmice pre polaska, a da vam se putovanje do letovališta ne pretvori u “pakao” zbog nepredviđenog kvara, potrebno je obaviti kontrolni tehnički pregled automobila. I dok svetla i brisač na svom četvorotočkašu možete proveriti sami, za sve tečnosti, ulja i filtere savetuje se odlazak kod majstora, pogotovo ako vam automobil nije nov i ako vas očekuje put od više stotina kilometara.

Odlazak na godišnji odmor sopstvenim, umesto organizovanim prevozom, ima svoje prednosti, ali nosi i određene rizike, pre svega u smislu da li je automobil potpuno ispravan da, na primer, “pregazi” rutu od 700 kilometara i “izdrži” čekanje na nekoj granici od par ili više časova?

Provera da li vam je automobil sposoban za put bar dve sedmice pre polaska

Kada je u pitanju kontrolni tehnički pregled četvorotočkaša, dakle, nikako dan ili veče pred sam polazak na put! Već, kako se savetuje na sajtu Automoto saveza Srbije (AMSS), minimum dve sedmice ranije iz prostog razloga – ako se utvrdi da nešto nije u redu imaćete dovoljno vremena da automobil odvezete kod majstora ili pronađete alternativni način odlaska na željenu destinaciju.

– Pred putovanje je važno da proverite ulje i filter motora, kočionu tečnost, tečnost za hladnjak, tečnost za klima uređaj, ulje servo volana, tečnost za vetrobran, pneumatike, svetlosnu signalizaciju automobila, sve filtere, akumulator i metlicu brisača – navodi se, kao osnovni saveti za proveru tehničke ispravnosti vozila, na sajtu AMSS.

Na spisku za proveru sva ulja i tečnosti i filteri

Kada je reč o tečnostima u automobilu, prvenstveno se misli na ulja za motor, kočnice i servomotor. Savetuju da se ulje za motor menja na svakih 5.000 pređenih kilometara kod starijih modela automobila, dok je kod novijih to potrebno uraditi na pređenih 10.000 do 15.000 kilometara. Ulje za kočnice, pak, treba menjati na svake dve, a ulje za servomotor na svakih 5 do 10 godina.

– Pored ulja, druge tečnosti koje treba proveriti jesu antifriz i tečnost za stakla. Antifriz, kao specijalna tečnost koja se koristi za rashlađivanje unutrašnjosti vozila u letnjem periodu, ključa na 110 stepeni Celzijusa, za razliku od vode koja ključa na 90 stepeni. Tako da će antifriz poslužiti kao zaštita vozilo od pregrevanja. Iako mnogi vozači tokom leta ne očekuju više padavina, tečnost za stakla je od izuzetne važnosti jer se leti više spoljne prašine i prljavštine lepi za stakla, pa bez dovoljno te tečnosti ne krećite na put.

Sledeća važna provera su filteri za ulje, gorivo i servoupravljač, kao i oni za vazduh i klimu, jer svaki od njih, kako se objašnjava, zaduženi su da štiti određeni deo vozila, pa je zato važno da svi budu u optimalnom stanju.

Leto je za letnje gume

Potom, u kontrolnom tehničkom pregledu pre putovanja, slede pneumatici.

– Leto je i to jeste period za letnje gume, dakle ona treba da vam bude na točkovima. Letnja guma je po svojim karakteristikama prilagođena uslovima visokih temperature, ali su bezbedne za korišćenje i u kišnim i kliznim kolovozima. Zahvaljujući svojoj elastičnosti, letnje gume imaju niži otpor kotrljanja i habanja. Konačno, letnje gume štede gorivo jer se ostvaruje znatno niža potrošnja u odnosu na potrošnju sa zimskim pneumaticima.

Godišnji tehnički pregled nije dovoljan pred duže putovanje

Bez obzira što ste možda sve ovo kao ispravno i odgovarajuće “štiklirali” na godišnjem tehničkom pregledu pre produženja registracije, kako napominju stručnjaci, “što je stariji automobil to je potrebna njegova detaljnija provera pred put”.

– Taj tehnički pregled dovoljan je za vozila stara do pet godina, ali za automobile starije od deset neophodno je pred put isproveravati sve navedeno. Plus i alternatore, koji će vam tokom letnje vožnje “trošiti” dosta struje jer tokom celog puta vam radi klima, rade i ventilatori dok se motor greje prilikom čekanja na granici, svetla su stalno uključena… Sve to iziskuje mnogo struje tako da je neophodna i provera alternatora.

Na kraju, a da bi uštedeli i vreme i novac, svetlosnu signalizaciju, te stanje metlica brisača i usmerenost brizgaljki, možete proveriti i sami.

Cena kontrole varira – od 1.000 do 3.000 dinara

Što se tiče cena kontrolnih pregleda, one variraju od kraja do kraja Srbije, ali im je raspon od 1.000 do 3.000 dinara, zavisno od toga na koliko se pozicija vozila pregled obavlja.

Najčešće, međutim, za stalne klijente cena kontrolnog pregleda uđe u cenu usluge popravke ili otklanja nedostatka, “ako se ustanovi, na primer, da treba da se dospe antifriz ili zamene metlice”.

Ne zaboravite da automobilu imate i opremu i alat

I kad ste već ustanovili da vam je automobil u svim ovim segmentima ispravan i spreman za put, iz AMSS podsećaju da je zakonska obaveza da u njemu imate i obaveznu opremu: prvu pomoć, sigurnosni prsluk, trougao, ključ za skidanje točkova, rezervne sijalice, sajlu ili uže za vuču i rezervni točak.

Uz to, u AMSS navode da vam je potreban i sledeći obavezan alat u automobilu: rezervni ključ od automobila, viljuškasti ili okasti ključevi sa oznakama 10, 12, 13, 15, 17 i 19 ili multifunkcionalni ključ sa inbusima, šrafciger, motocangle, kablovi za paljenje, izolir traka, lepljiva traka, osigurači, scalpel, WD-40 sprej, šrafovi i matice, gedora, čekić i baterijska lampa.

Korisni telefoni za pomoć na putu

Ako vam se na putu do letovališta ipak nešto nepredviđeno dogodi, ovo su važni brojevi koje treba da imate umemorisane:

  • Srbija – 1987, operativni centar AMSS
  • Crna Gora – 19807 ili +38220234467, operativni centar tamošnjeg Automoto saveza
  • Hrvatska +38511987, “prva pomoć” na putu
  • Grčka +302106068808
  • Severna Makedonija +38923181196

Korisne članarine ako vam treba popravka ili šlep na putu

Osiguravajuće kuće u Srbiji nude godišnje članarine ili polise koje mogu da vam za od 2.500 do oko 6.000 dinara (platite jednom za godinu dana) u zavisnosti od paketa, omogućavaju niz pomoći na putu, za ono što kažemo, za ne daj Bože. Za ovu sumu možete da dobijete besplatan šlep u zemlji i inostranstvu, pomoć na putu, određene popravke…

Kako da znate kolika je gužva na granicama

Kako biste tokom puta saznali na kom graničnom prelazu je najveća gužva, a gde je najprohodnije, od velike pomoći mogu da vam budu ove četiri stvari.

JP “Putevi Srbije”

Za sve one koji se od petka odlučuju na put po Srbiji ili negde u inostranstvo, od koristi će biti praćenje dnevnih servisnih informacija na sajtu JP “Putevi Srbije”, da bi znali ima li radova na nekim saobraćajnicama, da li su neke privremeno zatvorene i koji su onda alternativni pravci, te da ili ima gužvi na naplatnim stanicama autoputeva, ali i kakve vremenske prilike, od magle do poledice, vas očekuju na pojedinim deonicama.

Obratite pažnju: Ovo će vam pomoći u domaćem saobraćaju, ne i u inostranstvu.

Sajt AMSS

Kako se budete približavali granici, stanje na prelazima i putevima uopšte možete da proverite na sajtu AMSS, a koristan je link gde uživo možete da pratite snimak sa kamera. Osim samog snimka, tu je navedeno i koliko se, prema zvaničnim informacijama, čeka na granici.

Obratite pažnju: AMSS daje informacije samo o tome koliko se čeka na našoj granici, dakle bez onog što vas dodatno očekuje u međuzoni i na samom prelazu države suseda. A to može da pridoda nekada i još nekoliko sati čekanja u koloni.

Aplikacije za mobilni

Prikaz gužvi na granicama daju i aplikacije za pametne telefone, poput “BorderWatcher”. Ona se oslanja na iskustva korisnika aplikacije koji objavljuju koliko su vremena proveli na nekom graničnom prelazu.

Dovoljno je da odaberete zemlju iz koje dolazite i u koju idete i izaći će vam lista graničnih prelaza i trenutno vreme čekanja. Možete i vi da podelite svoje iskustvo i tako pomognete i drugima.

Obratite pažnju: Korišćenje mobilnog internet saobraćaja na graničnim prelazima može da prouzrokuje vanredne troškove ako se zadesite u romingu.

Google Maps

Ako u Gugl mapama uključite opciju prikaza intenziteta saobraćaja (traffic) i zumirate na određeni granični prelaz, ili bilo koji drugi deo vaše rute, možete da vidite koliko su duge kolone automobila predstavljene punim crvenim ili bordo linijama.

Obratite pažnju: Važno je da se o gužvama i stanju na prelazima informišete na vreme, makar pola sata pre dolaska na granicu. Jer, ako dođete pred granicu i upadnete u gužvu, više nema nazad, nema polukružnog – osuđeni ste na čekanje. Još jedna važna napomena, opcija “traffic” ne radi u offline modu mape koju ste prethodno preuzeli.

Izvor: blic.rs

Nema komentara

Оставите одговор

Ваша адреса е-поште неће бити објављена. Неопходна поља су означена *